Select region
Submit

Life Science-lösningar gör att Ingrid kan behålla sin syn

Om det inte vore för Life Science och de möjligheter den sektorn erbjuder för framtagning av nya läkemedel hade Getinge-medarbetaren Göran Carlssons mor varit helt blind: ”Det är fantastiskt att på nära håll få uppleva vad våra kunder kan åstadkomma med hjälp av våra lösningar.”

Att förlora synen var något som hände gradvis för Ingrid Carlsson. Hon hade använt glasögon under hela sitt liv, men för ungefär 20 år sedan försämrades synen.

”Jag fick först en blodpropp i höger öga, och sedan i vänster. Former började förvrängas eftersom jag hade svårt att skilja mellan konkav och konvex”, berättar hon.

Ingrid sökte vård och fick diagnosen våt åldersrelaterad makuladegeneration (wAMD), folkligt kallat ”gula fläcken”, vilket är en ganska vanlig ögonsjukdom där problem med näthinnan gör att synen blir suddig. Det var inte så mycket att göra åt det, fick hon veta. Sakta men säkert förlorade Ingrid synen. Hennes son Göran Carlsson, som arbetar på medtechbolaget Getinge, uppmanade henne att inte ge upp utan att söka vård igen.

”Jag arbetar inom medtechindustrin där vi erbjuder lösningar för kunder som framställer läkemedel inom life science. Därmed vet jag hur pass stora framsteg som görs inom dessa områden och jag hade hört talas om nya behandlingar från USA”, förklarar han.

Den här gången gav läkarna Ingrid en injektion som var ny på marknaden. Den kunde inte bota ögonsjukdomen, men den kunde bromsa utvecklingen.

”Idag har jag kvar 20 procent av synen. Utan de injektioner jag får var sjätte till åttonde vecka hade jag varit helt blind”, säger Ingrid.

Det kanske inte låter så mycket, men att hon ser något över huvud taget gör stor skillnad för henne och hennes familj.

”Tack vare injektionerna och min familj, särskilt min man, kan jag fortfarande leva ett fungerande liv. Jag påstår inte att det har varit lätt eftersom jag var tvungen att sluta med några av mina stora intressen så som stickning och andra hantverk. Men det är inte hela världen och min envishet håller mig alert”, säger Ingrid.

Hon upplever att andra sinnen, så som ljud och beröring, hjälper till att kompensera. Hon har även starka muskelminnen; hennes kropp vet omedelbart var saker och ting finns i välbekanta miljöer, även om hon inte kan se dem ordentligt.

Göran är tacksam mot life science-sektorn som ger hopp till patienter världen över.

”Min mamma kan fortfarande göra vanliga saker så som att laga mat, äta och shoppa med mina döttrar. Hon använder ett förstoringsglas vilket gör att hon till viss del kan se bilder och färger”, säger Göran.

Att hjälpa till att tillhandahålla lösningar för den bransch som har hjälpt hans mamma så mycket inspirerar Göran att gå till jobbet varje dag.

”Våra skräddarsydda lösningar gör skillnad eftersom vi kan erbjuda kontaminationsfria processer och efterlevnad av de strängaste compliancereglerna inom läkemedelsproduktion. Vi utformar och utrustar även produktionsanläggningar och forskningslaboratorier med säkra lösningar och arbetsflöden som garanterar tillförlitliga vetenskapliga data”, förklarar han.

Ingrid är stolt över att hennes son är med och bidrar till att utveckla hälso- och sjukvården, och tacksam för att han inte lät henne ge upp. Hon gläds även över att hennes barnbarn Milly, Görans dotter, numera också arbetar på Getinge.

”Att fortfarande kunna göra saker med mina barnbarn betyder väldigt mycket för mig. Mitt tillstånd gör att jag även får se världen genom deras ögon, och jag ser mycket hopp.”

Läs mer om Getinges lösningar inom Life Science >>