Pressmeddelande Göteborg den 31 maj 2023

Getinge förvärvar High Purity New England, Inc., en ledande amerikansk leverantör av engångsprodukter för bioprocessapplikationer

Getinge ingår ett avtal om att förvärva 100 % av aktierna i High Purity New England, Inc., ett ledande amerikanskt företag inom det snabbväxande området för engångsprodukter inom biofarmaceutisk utveckling och produktion.

“Förvärvet är ytterligare en del av Getinges Life Science strategi för att expandera vår närvaro inom biofarmasegmentet”, säger Eric Honroth, President Life Science Getinge. “High Purity New England (HPNE) har under de senaste åren framgångsrikt försett industrin med unika engångsprodukter. Vi är glada över att gå samman med HPNE för att förse våra kunder med omfattande och innovativa lösningar för bioprocessapplikationer.”

High Purity New England (HPNE) erbjuder ett omfattande utbud av egenutvecklade och distribuerade produkter som täcker allt från läkemedelsframtagning och bearbetning, till förpackning och slutbehandling. HPNE:s produkter hjälper ledande biofarmaceutiska och biotekniska aktörer i produktionen av monoklonala antikroppar, vacciner, cell- och genterapier samt andra betydande terapier av nästa generation. Företaget, som grundades 2002, är privatägt och har cirka 150 anställda. Huvudkontor och produktionsanläggning finns i Smithfield, Rhode Island i USA.

"Vi är mycket glada över att bli en del av Getingefamiljen. I över 20 år har High Purity New England levererat förstklassiga produkter och lösningar till den biofarmaceutiska industrin. När vi nu går vidare in i de kommande 20 åren, är jag glad att veta att HPNE kommer att fortsätta att göra det möjligt för våra kunder att effektivisera och förnya sina bioprocesser ihop med Getinge. Tillsammans kommer vi att åstadkomma stora saker,” säger Mark A. Sitcoske, grundare och VD för High Purity New England.

Getinge kommer att förvärva alla utestående aktier i HPNE och betala cirka 1 300 MSEK (120 miljoner USD) kontant vid slutförande av förvärvet, på kassa- och skuldfri basis. Dessutom kan ytterligare högst cirka 1 850 MSEK (170 miljoner USD) betalas ut under 2024–2026 om avtalade resultat relaterade milstolpar uppnås under 2023–2025. Förvärvet kommer att finansieras via befintlig kassa och nettoskulden i relation till EBITDA förväntas öka med 0.3x i samband med att affären slutförs. Getinge förväntar sig att HPNE är fullt integrerat i slutet av 2024 och förväntar sig inga väsentliga integrationskostnader 2023-2024.

Förvärvet förväntas inte ha materiell påverkan på Getinges vinst samt vinst per aktie under 2023.

Transaktionen förväntas slutföras Q3 2023 och är villkorad av att sedvanliga medgivanden, andra specifika villkor för fullgörande av transaktionen samt regulatoriska villkor uppfylls, inklusive granskning av kommittén för utländska investeringar i USA (CFIUS) och fullföljande av den lagstadgade vänteperioden enligt Hart-Scott-Rodino Antitrust Improvements Act (HSR).

För mer information om High Purity New England https://hp-ne.com/

Investor Relations:

Lars Mattsson, Head of Investor Relations
Tel: +46 (0)10 335 0043
Email: lars.mattsson@getinge.com

Mediakontakt:

Anna Appelqvist, Vice President Corporate Communications
Tel: +46 (0)10 335 5906
E-mail: anna.appelqvist@getinge.com

Denna information är sådan information som Getinge AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 maj kl. 15.15 CEST.

Kort om Getinge

Med en fast övertygelse om att alla människor och samhällen ska ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och Life Science-institutioner med produkter och lösningar som har till mål att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsflöden. Erbjudandet omfattar produkter och lösningar för intensivvård, hjärt- och kärlkirurgi, operationssalar, sterilgodshantering samt Life Science-sektorn. Getinge har över 10 000 anställda runtom i världen och produkterna säljs i över 135 länder.