Getinge informerar om återkallelse av Maquet Axius Blower Mister

Göteborg den 25 januari 2019

Getinge informerar om återkallelse av Maquet Axius Blower Mister

Getinge informerar om en global återkallelse av Maquet Axius Blower Mister. Till dags datum finns inga kända händelser kopplat till allvarlig skada eller dödsfall. Getinge har rapporterat till berörda myndigheter i enlighet med relevanta lagkrav, och förväntar inga materiella kostnader kopplat till återkallelsen.

Axius Blower Mister är en produkt som tillverkas av tredje part på uppdrag av Getinge. Den tillför ett kontrollerat flöde av koldioxid och saltlösning under kranskärlsoperation (bypass-kirurgi), vilket ger kirurgen möjlighet till en renare blodfri miljö att operera i.

Totalt har 7,880 Axius Blower Mister sålts globalt mellan 10 september, 2018 och 8 januari, 2019.

Alla kunder som påverkas av återkallelsen har erhållit information om att returnera produkten till Getinge för ersättning eller kreditering.

Denna information publiceras för att informera användare om nämnd Getinge-produkt enligt den standardprocess som rekommenderas av myndigheter.

Mediakontakt:

Anna Appelqvist, Vice President Corporate Communications