Välj region
Bekräfta

Getinge utvecklar effektivare lösningar för rengöring och desinfektion av instrument

Samtidigt som Getinge blickar tillbaka på 80 års utveckling av medicintekniska lösningar i Växjö, fokuserar forsknings och utvecklingsteamet för diskdesinfektorer på nya EcoDesign-funktioner för att möta en växande efterfrågan på mer resurssnåla sätt att rengöra och desinficera medicintekniska produkter, inklusive flexibla endoskop.

–  Vi gör ständiga framsteg när det gäller minimerad förbrukning av energi, vatten och rengöringsmedel. Vår diskdesinfektor Aquadis 56 anpassar automatiskt mängden vatten och rengöringsmedel beroende på vad och hur mycket man lastar in i maskinen, och vår nya index-diskdesinfektor blir ännu effektivare, säger Jonas Johansson, som är chef för utvecklingsavdelningen i Växjö.

I takt med att sjukhusen går mot färre öppna operationer blir rengöring och desinfektion av komplexa och värmekänsliga instrument ett allt viktigare område i Växjö. Ur ett hållbarhetsperspektiv är rengöring utan uppvärmning av vatten till över 90°C en energi- och resurssnål lösning.

– Vi samarbetar med de flesta stora endoskoptillverkarna för att säkerställa att utrustning och processer är kompatibla med deras produkter, säger Jonas.

Det är en stor fördel för R&D-teamet att alla funktioner, från produktutveckling, försäljning, inköp och kvalitet till tillverkning och eftermarknad, är samlade under samma tak i anläggningen, som etablerades redan 1943. Utvecklingsteamet har dessutom ett helt nytt testlabb till sitt förfogande.

– Det är mycket positivt att ha alla resurser på samma ställe. Det tvärfunktionella samarbetet blir snabbare och vi blir mer flexibla i ambitionen att göra arbetet på kundernas sterilcentraler lättare och effektivare Att träffa slutkunderna som använder våra produkter innan vårt arbete börjar är viktigt för att identifiera behov och förbättringsmöjligheter, berättar Jonas.

FoU-teamet har också ett nära samarbete med andra delar av företaget, till exempel med experter på rengöringsmedel i Derby i Storbritannien.

– Utbytet med andra Getingeanläggningar hjälper oss att få in alla viktiga aspekter i utvecklingsarbetet. Vi samarbetar även med universitet och universitetssjukhus i flera spännande forskningsprojekt, avslutar Jonas.

Utforska Getinges lösningar för sterilgodshantering >>