Covid-19 resurscenter

Följ länken nedan för att läsa mer om hur vi kan hjälpa dig i kampen mot Covid-19.

Läs mere

Hockeydrömmen vid liv tack vare forskning

Getinges lösningar gör det möjligt att ge vetenskapen en praktisk tillämpning i verkliga livet på många olika sätt. Företagets medarbetare Vadim Matitsyn blev påmind om detta i form av en ung och snabb ishockeyforward som kunde behålla sin passion för spelet tack vare livräddande Life Science-lösningar.

– Jag var assisterande tränare i Halmstad Hammers juniorlag i Sverige, och en dag såg jag en av våra spelare injicera insulin från en stor Getinge-kund för att hålla sin diabetes under kontroll, berättar Vadim. I det ögonblicket förvandlades målet för det arbete som jag utför varje dag till en verklig person som kan göra det han älskar eftersom Getinge stöder läkemedelsföretag genom att tillhandahålla säkra lösningar.

Pojken som Vadim pratar om heter Victor Ring. Han var 15 år gammal när han utvecklade typ 1-diabetes för fem år sedan.

– Det kom från ingenstans. Ingen annan i min familj har diabetes, så det måste ha varit något annat som utlöste det, säger Victor. Det är en allvarlig sjukdom, men jag bestämde mig redan från början för att jag inte skulle låta det hindra mig från att bli den bästa hockeyspelaren jag kan vara.

Han fortsätter: – Insulinet som jag använder fungerar bra. Innan Vadim berättade för mig om vilken roll hans företag spelar i utvecklingen av läkemedel funderade jag inte särskilt mycket över hur min medicin tillverkades eller om transporten av den skedde på ett säkert sätt. Nu inser jag att jag har många duktiga människor att tacka för att jag kan leva ett normalt liv och fortsätta att sträva efter mina mål inom hockeyn.

Sedan den dagen då Victor och Vadim möttes på ishockeyarenan i södra Sverige, bara några kilometer från byn Getinge – platsen där Getinge en gång grundades och ett stort nav för produktion av Life Science-lösningar – har deras vägar skiljts åt.

Victor har gått vidare för att spela för ett annat lag och är glad över att det insulin han tar fortsätter att ge honom möjlighet att göra det han älskar. För Vadim, som själv tidigare spelade ishockey på elitnivå, är det en växande familj och arbetet i Getinges Life Science-team som har den högsta prioriteten idag.

– Jag har arbetat på Getinge i tolv år nu. Jag visste redan från början att våra lösningar gjorde en enorm skillnad, men det fick en helt ny dimension när jag tränade Victor och själv kunde se hur mycket medicinerna – som möjliggörs av våra lösningar – betyder för personen som väntar på dem i slutet av kedjan.

Läs mer om Getinges Life Science-lösningar >>